ČSN EN ISO/IEC 17043 - Posuzování shody – Všeobecné požadavky na zkoušení způsobilosti
Stáhnout normu: | ČSN EN ISO/IEC 17043 (Zobrazit podrobnosti) |
Datum vydání/vložení: | 2010-09-01 |
Zdroj: | https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso-iec:17043:ed-1:v1:en |
Třidící znak: | 015264 |
Obor: | Oblast zkušebnictví, akreditace, certifikace |
ICS: |
|
Stav: | Neplatná |
3.7 zkoušení způsobilosti
vyhodnocení výkonnosti účastníka vůči předem stanoveným kriteriím pomocí mezilaboratorního porovnání
POZNÁMKA 1 Pro účely této mezinárodní normy je pojem „zkoušení způsobilosti“ brán ve svém nejširším smyslu a zahrnuje, ale neomezuje se na následující:
kvantitativní program y– kde cílem je kvantifikovat jednu či více měřených veličin položky zkoušky způsobilosti,
kvalitativní programy – kde cílem je identifikovat nebo popsat jednu či více charakteristik položky zkoušky způsobilosti,
sekvenční program – kde jedna nebo více položek zkoušky způsobilosti jsou poskytovány postupně ke zkoušení nebo měření av pravidelných časových intervalech se vrací poskytovateli zkoušení způsobilosti,
simultánní program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytovány pro souběžné zkoušky či měření po stanovený časový interval,
příležitostný program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytnuty jednorázově,
kontinuální program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytovány vpravidelných intervalech,
vzorkování – kde vzorky jsou odebírány knásledné analýze a
transformace a interpretace dat – kde se poskytují soubory dat nebo jiné informace ke zpracování za účelem jejich interpretace (nebo jiného výstupu)
POZNÁMKA 2 Někteří poskytovatelé zkoušení způsobilosti v oblasti laboratorní medicíny používají pro své programy zkoušení způsobilosti nebo rozsáhlejší programy (nebo pro oba druhy) termín „Externí hodnocení kvality“– EHK (External Quality Assessment– EQA) (viz Příloha A). Požadavky této mezinárodní normy se vztahují jen k těm EHK činnostem, které odpovídají definici zkoušení způsobilosti.
3.7 proficiency testing
evaluation of participant performance against pre-established criteria by means of interlaboratory comparisons
NOTE 1 For the purposes of this International Standard, the term “proficiency testing” is taken in its widest sense and includes, but is not limited to:
a) quantitative scheme– where the objective is to quantify one or more measurands of the proficiency test item;
b) qualitative scheme– where the objective is to identify or describe one or more characteristics of the proficiency test item;
c) sequential scheme– where one or more proficiency test items are distributed sequentially for testing or measurement and returned to the proficiency testing provider at intervals;
d) simultaneous scheme– where proficiency test items are distributed for concurrent testing or measurement within adefined time period;
e) single occasion exercise– where proficiency test items are provided on asingle occasion;
f) continuous scheme– where proficiency test items are provided at regular intervals,
g) sampling– where samples are taken for subsequent analysis; and
h) data transformation and interpretation– where sets of data or other information are furnished and the information is processed to provide an interpretation (or other outcome).
NOTE 2 Some providers of proficiency testing in the medical area use the term “External Quality Assessment (EQA)” for their proficiency testing schemes, or for their broader programmes, or both (see Annex A). The requirements of this International Standard cover only those EQA activities that meet the definition of proficiency testing