ČSN ISO 13528 - Statistické metody používané při zkoušení způsobilosti mezilaboratorním porovnáváním
Stáhnout normu: | ČSN ISO 13528 (Zobrazit podrobnosti) |
Datum vydání/vložení: | 2023-12-01 |
Třidící znak: | 010248 |
Obor: | Vyvolená čísla, normální rozměry, statistické řízení jakosti apod. |
ICS: |
|
Stav: | Platná |
3.2 zkoušení způsobilosti
vyhodnocení výkonnosti účastníka vůči předem stanoveným kritériím pomocí mezilaboratorního porovnání (3.1)
POZNÁMKA 1 k heslu Termín „zkoušení způsobilosti“ je pro účely tohoto dokumentu chápán ve svém nejširším smyslu a zahrnuje, ale není omezen, na následující:
kvantitativní programy – kde cílem je kvantifikovat jednu či více měřených veličin položky zkoušky způsobilosti;
kvalitativní programy – kde cílem je identifikovat nebo popsat jednu či více charakteristik položky zkoušky způsobilosti;
sekvenční program – kde jedna nebo více položek zkoušky způsobilosti jsou poskytovány postupně ke zkoušení nebo měření a v pravidelných časových intervalech se vrací poskytovateli zkoušení způsobilosti;
simultánní program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytovány pro souběžné zkoušky či měření po stanovený časový interval;
příležitostný program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytnuty jednorázově;
kontinuální program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytovány v pravidelných intervalech;
vzorkování – kde vzorky jsou odebírány k následné analýze a
interpretace dat – kde se poskytují soubory dat nebo jiné informace ke zpracování za účelem jejich interpretace (nebo jiného výstupu).
3.2 proficiency testing
evaluation of participant performance against pre-established criteria by means of interlaboratory comparisons (3.1)
Note 1 to entry: For the purposes of this document, the term “proficiency testing” is taken in its widest sense and includes, but is not limited to:
— quantitative scheme — where the objective is to quantify one or more measurands for each proficiency test item;
— qualitative scheme — where the objective is to identify or describe one or more qualitative characteristics of the proficiency test item;
— sequential scheme — where one or more proficiency test items are distributed sequentially for testing or measurement and returned to the proficiency testing provider at intervals;
— simultaneous scheme — where proficiency test items are distributed for concurrent testing or measurement within a defined time period;
— single occasion exercise — where proficiency test items are provided on a single occasion;
— continuous scheme — where proficiency test items are provided at regular intervals;
— sampling — where samples are taken for subsequent analysis and the purpose of the proficiency testing scheme includes evaluation of the execution of sampling; and
— data interpretation — where sets of data or other information are furnished and the information is processed to provide an interpretation (or other outcome).