ČSN EN ISO 20387 - Biotechnologie – Biobanky – Obecné požadavky na biobanky
Stáhnout normu: | ČSN EN ISO 20387 (Zobrazit podrobnosti) |
Datum vydání/vložení: | 2021-06-01 |
Třidící znak: | 010107 |
Obor: | Pojmy všech oborů a třídění |
ICS: |
|
Stav: | Platná |
3.40 zkoušení způsobilosti
vyhodnocení výkonnosti účastníka vůči předem stanoveným kritériím pomocí mezilaboratorních porovnání
POZNÁMKA 1 k heslu Pro účely tohoto dokumentu je termín „zkoušení způsobilosti“ brán ve svém nejširším smyslu a zahrnuje, ale neomezuje se na následující:
kvantitativní programy – kde cílem je kvantifikovat jednu či více měřených veličin položky zkoušky způsobilosti;
kvalitativní programy – kde cílem je identifikovat nebo popsat jednu či více charakteristik položky zkoušky způ-sobilosti;
sekvenční program – kde jedna nebo více položek zkoušky způsobilosti jsou poskytovány postupně ke zkoušení nebo měření a v pravidelných časových intervalech se vrací poskytovateli zkoušení způsobilosti;
simultánní program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytovány pro souběžné zkoušky či měření po stanovený časový interval;
příležitostný program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytnuty jednorázově;
kontinuální program – kde položky zkoušky způsobilosti jsou poskytovány v pravidelných intervalech;
vzorkování – kde vzorky jsou odebírány k následné analýze a
transformace a interpretace dat – kde se poskytují soubory dat nebo jiné informace ke zpracování za účelem jejich interpretace (nebo jiného výstupu).
POZNÁMKA 2 k heslu Někteří poskytovatelé zkoušení způsobilosti v oblasti laboratorní medicíny používají pro své programy zkoušení způsobilosti nebo rozsáhlejší programy (nebo pro oba druhy) termín „Externí hodnocení kvality“ – EHK (External Quality Assessment – EQA).
[ZDROJ: ISO/IEC 17043:2010, 3.7, modifikováno – V poznámce 2 k heslu byl odstraněn odkaz na přílohu A a poslední věta]
3.40 proficiency testing
evaluation of participant performance against pre-established criteria by means of interlaboratory comparisons
Note 1 to entry: For the purposes of this document, the term “proficiency testing” is taken in its widest sense and includes, but is not limited to:
a) quantitative scheme – where the objective is to quantify one or more measurands of the proficiency test item;
b) qualitative scheme – where the objective is to identify or describe one or more characteristics of the proficiency test item;
c) sequential scheme – where one or more proficiency test items are distributed sequentially for testing or measurement and returned to the proficiency testing provider at intervals;
d) simultaneous scheme – where proficiency test items are distributed for concurrent testing or measurement within a defined time period;
e) single occasion exercise – where proficiency test items are provided on a single occasion;
f) continuous scheme – where proficiency test items are provided at regular intervals;
g) sampling – where samples are taken for subsequent analysis; and
h) data transformation and interpretation – where sets of data or other information are furnished and the information is processed to provide an interpretation (or other outcome).
Note 2 to entry: Some providers of proficiency testing in the medical area use the term “External Quality Assessment (EQA)” for their proficiency testing schemes, or for their broader programs, or both.
[SOURCE: ISO/IEC 17043:2010, 3.7, modified – In Note 2 to entry, reference to Annex A and the last sentence have been deleted]