Přepisy pro dozor nad trhem
Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. (EU)2019/1020 o dozoru nad trhem (konsolidované znění z 23. 5. 2024 včetně změny (EU)2024/1252) a souladu výrobků s předpisy a o změně směrnice 2004/42/ES a nařízení (ES) č. 765/2008 a (EU) č. 305/2011, změna nařízením EP a Rady č. (EU)2023/1542 se použije od 18. 2. 2024. Dále v textu "nařízení o shodě a dozoru" je v souladu s "balíčkem o bezpečnosti spotřebních výrobků a dozoru nad trhem" a jeho cílem je eliminovat velké množství legislativních předpisů obsahující pravidla dozoru nad trhem a vytvořit jednosložkový systém spojující pravidla dozoru nad trhem do jednoho nástroje dozoru. "Nařízení o shodě a dozoru" napravuje určitá selhání strategických cílů nařízení č. (ES) č. 765/2008 - např. rostoucí množství nevyhovujících výrobků, špatná vysledovatelnost nevyhovujících výrobků dovážených do EU v případě on-line prodeje, nedostatečná hraniční kontrola dovážených výrobků do EU. "Nařízení o shodě a dozoru" se vztahuje na všechny výrobky spadající pod harmonizační předpisy Unie a které jsou uvedeny v Příloze I. "Nařízení o shodě a dozoru" požaduje od členských států pravidelně (nejméně každé čtyři roky, poprvé 16. 7. 2022) vypracovávat vnitrostátní strategii dozoru nad trhem. Dále stanoví spolupráci a postup vzájemné pomoci mezi členskými státy - důkazy a zjištění v průběhu vyšetřování v jednom členském státě lze použít i v jiném členském státě. K účelu koordinace vymáhání požadavků stanovených harmonizačními předpisy EU a usnadnění společných činností členských států zřizuje v článku 29 síť Unie pro soulad výrobků s předpisy, kterou bude provozovat EK. Tento systém bude k dispozici orgánům dozoru v členských státech, EK a bude informovat širokou veřejnost prostřednictvím veřejného rozhraní systému. V případě dovážených výrobků do EU musí být určena osoba usazená v EU, která bude odpovídat za informační soulad výrobku s harmonizačními předpisy. EK v souladu s nařízením (EU)2018/1724 zajistí portál Vaše Evropa, kde hospodářské subjekty budou mít možnost prostřednictvím on-line portálu zveřejnit informace o přijatých dobrovolných opatřeních v souvislosti s rizikem výrobku, který dodaly na trh. V rámci dozoru nad trhem a pro zajištění spolehlivosti a jednotnosti zkoušení v celé Unii určí Komise zkušební zařízení Unie pro konkrétní výrobek nebo konkrétní kategorii/skupinu výrobků nebo pro konkrétní rizika související s kategorií/skupinou výrobků. Zkušební zařízení Unie musí být akreditována v souladu s nařízením (ES) č. 765/2008.
Postupy pro jmenování zkušebních zařízení Unie jsou stanoveny prováděcím aktem Komise:
Prováděcí nařízení Komise č. (EU)2022/1267 (slovenská verze), kterým se stanoví postupy pro určování zkušebních zařízení Unie pro účely dozoru nad trhem a ověřování souladu výrobků v souladu s nařízením EP a Rady (EU) 2019/1020, které se použije od 10. 8. 2022. Prováděcí nařízení Komise č. (EU)2022/1267 řeší v Unii nedostatečnou kapacitu pro laboratorní zkoušky.
Podmínky pro určení zkušebních zařízení Unie:
- zkušební zařízení Unie musí být akreditovány v souladu s nařízením (ES)765/2008
- určená zkušební zařízení Unie poskytují své služby pouze orgánům dozoru nad trhem, síti, Komisi a ostatním vládním nebo mezivládním subjektům
- činnosti, které vykonávají zkušební zařízení Unie v rámci své působnosti jsou: zkoušení výrobků na žádost orgánů dozoru nad trhem, sítě nebo Komise; nezávislá technická nebo vědecká poradenství na žádost sítě; vyvíjení nových technik a metod analýzy.
EK vydala "Pokyny pro hospodářské subjekty a orgány dozoru nad trhem týkající se praktického provádění článku 4 nařízení (EU) 2019/1020 o dozoru nad trhem a souladu výrobků s předpisy" (en, sk).
Článek 4 se týká úkolů hospodářských subjektů v souvislosti s výrobky, na které se vztahují některé harmonizační právní předpisy Unie. Tento článek se použije na: stavební výrobky, osobní ochranné prostředky, spotřebiče plynných paliv; emisí hluku zřízení, která jsou určena k použití ve venkovním prostoru, do okolního prostředí; strojní zařízení; hračky; ekodesign výrobků spojených se spotřebou energií; omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních; pyrotechnické výrobky; rekreační plavidla a vodní skútry; jednoduché tlakové nádoby; elektromagnetickou kompatibilitu; váhy s neautomatickou činností; měřidla; zařízení a ochranných systémů určených k použití v prostředí s nebezpečím výbuchu; elektrická zařízení určená pro používání v určitých mezích napětí; rádiová zařízení; tlaková zařízení; bezpilotní systémy (drony).
Prováděcí nařízení Komise (EU)2021/1121, kterým se upřesňují podrobnosti ohledně statistických údajů, jež mají být předloženy členskými státy, pokud jde o kontroly výrobků vstupujících na trh Unie ve vztahu k bezpečnosti výrobků a souladu výrobků s předpisy (en, sk).
V České republice jsou pravidla dozoru nad trhem u stanovených výrobků stanovena v § 18 zákona č. 22/1997 Sb. a zákonem č. 90/2016 Sb. Orgánem dozoru nad trhem je v ČR Česká obchodní inspekce (ČOI), která je zřízená zákonem č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci. Tento zákon vymezuje obecně její dozorové kompetence i pravomoci vůči kontrolovaným subjektům. Tento orgán provádí dozor nad tím, aby stanovené výrobky byly uvedeny na trh a do provozu pouze tehdy, neohrozí-li oprávněný zájem, tj. bezpečnost a zdraví osob nebo životního prostředí, tj. jsou-li v souladu s požadavky zahrnutými v příslušných předpisech.
Ve Slovenské republice platí zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa (aktuální znění) (změna zákonem č. 108/2024 Z.z. se použije od 1. 7. 2024).
Dozor nad trhem je nyní nově upraven zákonem č. 87/2023 Sb. o dozoru nad trhem s výrobky a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o dozoru nad trhem s výrobky). Zákon č. 87/2023 Sb. nabyl účinnost od 6. 4. 2023. Zákon č. 87/2023 Sb. implementuje do české legislativy nařízení EP a Rady (EU)2019/1020 oblast dozoru nad trhem, pro správní orgány dozoru v ČR stanoví oprávnění a povinnosti, které dosud nebyly české legislativě zavedeny. Podle zákona č. 87/2023 Sb. se dozor nad trhem bude aplikovat v případě, že EU předpisy uvedené v příloze I nařízení EP a Rady (EU)2019/1020 neobsahují specifická podrobná ustanovení úpravy dozoru nad konkrétními výrobky nebo kategorií výrobků.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) je určeno podle § 3 zákona č. 87/2023 Sb. jako ústřední styčný úřad.
Povinností MPO bude především koordinace spolupráce mezi orgány dozoru vykonávajícími dozor nad trhem s výrobky: Česká obchodní inspekce, Český báňský úřad, Státní energetická inspekce, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, Ministerstvo dopravy, Drážní úřad, krajské hygienické stanice, Státní ústav pro kontrolu léčiv, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv, Česká inspekce životního prostředí, Ministerstvo vnitra a Ministerstvo obrany.
Tyto orgány dozoru jsou správními úřady, které i před schválením tohoto zákona vykonávaly dozor nad trhem s výrobky.
Příloha zákona č. 87/2023 Sb. přehledně vymezuje konkrétní rozsah působnosti těchto orgánů dozoru.
Dozor nad trhem se uplatňuje na výrobky, které jsou v harmonizované sféře, jako jsou například výrobky spadající pod zákon č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky, pod zákon č. 90/2016 Sb. o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, pod zákon č. 206/2015 Sb. o pyrotechnických výrobcích, ale i na další výrobky. Zákon č. 87/2023 Sb. stanoví v § 11 Přestupky výši možné pokuty od 100 000,- Kč až do 50 000 000,- Kč.
Zákon č. 87/2023 Sb. mění zákon č. 90/2016 Sb., zákon č. 22/1997 Sb., zákon č. 477/2001 Sb., zákon č. 102/2001 Sb., zákon č. 406/2000 Sb., zákon č. 156/1998 Sb.
Připravuje se legislativa SR - dozor v oblasti ochrany spotřebitele:
- Zákon o dohľade v oblasti ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dozor nad trhem podle zákona č. 90/2016 Sb. o posuzování shody stanovených výrobků provádí:
- Česká obchodní inspekce
- Český báňský úřad
- Drážní úřad
- další správní úřad
Orgány dozoru provádí rozbory nebo zajišťují provedení rozborů k ověření splnění požadavků zákona č. 90/2016 Sb. pro stanovené výrobky. V případě zjištění, že výrobek nesplňuje požadavky zákona č. 90/2016 Sb., náklady na provedení rozboru hradí kontrolovaná osoba. Orgány dozoru mohou uložit povinnosti hospodářským subjektům, aby příčiny a nedostatky ve stanovené lhůtě odstranili a provedli nezbytná opatření a okamžitě informovali o nebezpečí osoby, které by mohly být ohroženy nebezpečným výrobkem. Pokud se posouzení shody předmětného výrobku účastnil oznámený subjekt, může orgán dozoru uložit oznámenému subjektu, aby přezkoumal osvědčení o shodě, a pokud se prokáže, že výrobek neodpovídá příslušným požadavkům, orgán dozoru může uložit oznámenému subjektu, aby vydaný certifikát hospodářskému subjektu odebral. V případě nesplnění technických požadavků stanoveného výrobku, může orgán dozoru požadovat od oznámeného subjektu informace a dokumenty, týkající se posuzování shody tohoto výrobku, včetně vydaného certifikátu, technické dokumentace a protokolů o zkouškách.
Kontroly v rámci dozoru nad trhem lze provádět v různé době během celé doby životnosti výrobku po jeho uvedení na trh, jako je distribuce, uvedení do provozu nebo konečné použití.
Ochranná opatření
Ochranná opatření orgánů dozoru nad trhem jsou: zákaz dodávání výrobku na trh, zákaz uvádění do provozu nebo zákaz používání výrobku výrobcem pro vlastní potřebu, stažení výrobku z trhu nebo z distribuce, zničení výrobku nebo jiná forma znehodnocení výrobku. Tato ochranná opatření se sdělují hospodářským subjektům ústně a učiní se o nich okamžitě písemný záznam. Ochranná opatření lze po nesplnění výzvy k nápravě uložit také v případě tzv. formálního nesouladu, který spočívá v nedostatcích u označení shody nebo dokumentů osvědčujících shodu. Předmětem kontroly může být i označení CE, které bylo umístěno v rozporu se zákonem nebo nebylo umístěno, dále prohlášení o shodě, které nebylo vypracováno v souladu s nařízením vlády nebo dostupnost a úplnost technické dokumentace.
Výrobky představující riziko i přes splnění požadavků
Zákon č. 90/2016 Sb. řeší i případ, kdy výrobek i přes splnění všech stanovených požadavků představuje riziko, orgány dozoru mohou uložit hospodářskému subjektu opatření, aby příslušný výrobek toto riziko nepředstavoval nebo výrobek stáhnul z trhu nebo z oběhu. Nápravná opatření musí být přijata i ve všech členských státech, kam byl daný výrobek dodán. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
Oznamovací povinnost
O opatřeních přijatých ve věci rizikových výrobků orgán dozoru informuje Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), a to i v případě, že jde o opatření přijatá dobrovolně kontrolovanou osobou. Vzájemná komunikace mezi orgány jednotlivých států je důležitá v případě zjištění výskytu rizikového výrobku. Tato komunikace, kterou na straně ČR zajišťuje MPO, probíhá prostřednictvím systému pro rychlou výměnu informací „RAPEX".