ČSN EN ISO 9000 - Systémy managementu kvality - Základní principy a slovník
Stáhnout normu: | ČSN EN ISO 9000 (Zobrazit podrobnosti) |
Datum vydání/vložení: | 2016-03-01 |
Zdroj: | https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9000:ed-4:v1:en |
Třidící znak: | 010300 |
Obor: | Jakost |
ICS: |
|
Stav: | Platná |
3.13.1 audit
systematický, nezávislý a dokumentovaný proces (3.4.11) pro získání objektivního důkazu (3.8.3) a pro jeho objektivní hodnocení s cílem stanovit rozsah, v němž jsou splněna kritéria auditu (3.13.7)
POZNÁMKA 1 k heslu Mezi základní prvky auditu patří určování (3.11.1) shody (3.6.11) objektu (3.6.1) podle postupu (3.4.5) prováděného pracovníky, kteří nejsou odpovědní za auditovaný objekt.
POZNÁMKA 2 k heslu Audit může být interní (audit první stranou) nebo externí (audit druhou nebo třetí stranou) a může to být i kombinovaný audit (3.13.2) nebo společný audit (3.13.3).
POZNÁMKA 3 k heslu Interní audity, někdy označované jako audity první stranou, jsou prováděny samotnou organizací (3.2.1) nebo v jejím zastoupení pro účely přezkoumání (3.11.2) systému managementu (3.3.3) a jiné interní účely a mohou být základem pro vlastní prohlášení organizace o shodě. Nezávislost (auditorů) může být prokázána tím, že neodpovídají za auditovanou činnost.
POZNÁMKA 4 k heslu Externí audity zahrnují audity, které se obvykle označují jako audity druhou stranou nebo audity třetí stranou. Audity druhou stranou provádějí strany, které mají na organizaci zájem, např. zákazníci (3.2.4), nebo jiné osoby z jejich pověření. Audity třetí stranou provádějí externí nezávislé auditorské organizace, např. organizace provádějící certifikaci/registraci shody nebo orgány státní správy.
POZNÁMKA 5 k heslu Tento termín představuje jeden z běžných termínů a základních definicí norem ISO pro systémy managementu uvedených v příloze SL konsolidovaného dodatku ISO ke směrnicím ISO/IEC, část 1. Původní definice byla upravena, aby se zabránilo definici kruhem mezi hesly termínu kritéria auditu a důkazy z auditu; byly doplněny poznámky 3 a 4 k heslu.
3.13.1 audit
systematic, independent and documented process (3.4.1) for obtaining objective evidence (3.8.3) and evaluating it objectively to determine the extent to which the audit criteria (3.13.7) are fulfilled
Note 1 to entry: The fundamental elements of an audit include the determination (3.11.1) of the conformity (3.6.11) of an object (3.6.1) according to a procedure (3.4.5) carried out by personnel not being responsible for the object audited.
Note 2 to entry: An audit can be an internal audit (first party), or an external audit (second party or third party), and it can be a combined audit (3.13.2) or joint audit (3.13.3).
Note 3 to entry: Internal audits, sometimes called first-party audits, are conducted by, or on behalf of, the organization (3.2.1) itself for management (3.3.3) review (3.11.2) and other internal purposes, and can form the basis for an organization’s declaration of conformity. Independence can be demonstrated by the freedom from responsibility for the activity being audited.
Note 4 to entry: External audits include those generally called second and third-party audits. Second party audits are conducted by parties having an interest in the organization, such as customers (3.2.4), or by other persons on their behalf. Third-party audits are conducted by external, independent auditing organizations such as those providing certification/ registration of conformity or governmental agencies.
Note 5 to entry: This constitutes one of the common terms and core definitions for ISO management system standards given in Annex SL of the Consolidated ISO Supplement to the ISO/IEC Directives, Part 1. The original definition and Notes to entry have been modified to remove effect of circularity between audit criteria and audit evidence term entries, and Notes 3 and 4 to entry have been added.