Emisní limity a pravidla pro schválení typu nesilničních mobilních strojů
Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. (EU)2016/1628 o požadavcích na mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích, o změně nařízení (EU) č. 1024/2012 a (EU) č. 167/2013 a o změně a zrušení směrnice 97/68/ES
Cílem nařízení č. (EU)2016/1628 je postupně snižovat emise a eliminovat nesilniční mobilní stroje s nevyhovujícími znečišťujícími motory. Nařízení č. (EU)2016/1628 stanoví pro výrobce motorů postupy, které by výrobci motorů měli dodržet, aby pro své motory mohli získat schválení typu.
Nařízení č. (EU)2016/1628 se vztahuje na všechny motory níže uvedených kategorií, které jsou nebo mají být instalovány do nesilničních mobilních strojů.
Kategorie motorů
Nařízení č. (EU)2016/1628 uvádí následující kategorie motorů, které jsou v příloze I rozděleny na podkategorie:
- kategorie NRE
- kategorie NRG
- kategorie NRSh
- kategorie NRS
- kategorie IWP
- kategorie IWA
- kategorie RLL
- kategorie RLR
- kategorie SMB
- kategorie ATS
Příklady, na které se nařízení č. (EU)2016/1628 nevztahuje, motory určené k:
- pohonu vozidel spadajících pod nařízení EP a Rady č. (EU)2018/858 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES
- pohonu zemědělských a lesnických traktorů spadajících pod nařízení (EU)167/2013 o schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly
- pohonu vozidel a strojů pouze využívaných nebo pouze určených k soutěžím
- pohonu všech rekreačních vozidel mimo sněžných skútrů, terénních vozidel a vozidel typu
side-by-side - pohonu námořních plavidel
- pohonu letadel
- pohonu stacionárního strojního zařízení
Pro účely nařízení č. (EU)2016/1628 je uvedeno v článku 3 celkem 75 definic.
Některé důležité definice:
"výrobcem" je fyzická nebo právnická osoba, která schvalovacímu orgánu odpovídá za všechna hlediska postupu EU schválení typu nebo povolení a za zajištění shodnosti výroby motoru a která také odpovídá za otázky dozoru nad trhem týkající se vyráběných motorů, a to bez ohledu na to, zda je přímo nebo nepřímo zapojena do všech fází návrhu a výroby motoru, který je předmětem postupu EU schválení typu
"EU schválením typu" je postup, kterým schvalovací orgán potvrdí, že určitý typ motoru nebo určitá rodina motorů splňují příslušná správní ustanovení a technické požadavky tohoto nařízení
schválení typu
„rodinou motorů" je výrobcem stanovená skupina typů motorů, které mají konstrukcí dané podobné vlastnosti z hlediska výfukových emisí a které splňují platné mezní hodnoty emisí
Nařízení č. (EU)2016/1628 obsahuje některé povinnosti ve vztahu k nesilničním mobilním strojům, ve kterých je instalován motor, pokud jde o mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek z těchto motorů. Jsou to povinnosti členských států, schvalovacích orgánů, orgánů pro dozor nad trhem, výrobců, zástupců výrobců,dodavatelů, distributorů, technických zkušeben.
Základní požadavky
V nařízení č. (EU)2016/1628 jsou definovány požadavky pro EU schválení typu týkající se výfukových emisí a požadavky na monitorování emisí motorů během provozu. Typy motorů a rodiny motorů musí být navrženy, vyrobeny a sestaveny v souladu s požadavkami nařízení č. (EU)2016/1628. Výfukové emise jednotlivých typů motorů a rodin motorů nesmějí překročit mezní hodnoty výfukových emisí stanovené v nařízení č. (EU)2016/1628.
Požadavky pro EU schválení typu týkající se výfukových emisí
Typy motorů a rodiny motorů nesmí překročit mezní hodnoty výfukových emisí, které se označují jako „etapa V" a jsou stanoveny v příloze II nařízení č. (EU)2016/1628.
Postupy EU schválení typu:
1. Žádost o schválení typu
Výrobci musí schvalovacímu orgánu členského státu podat samostatnou žádost o EU schválení typu pro každý motor nebo rodinu motorů.
2. Dokumentace výrobce
Výrobce musí současně předložit schvalovacímu orgánu dokumentaci, která obsahuje náležitosti
uvedené v článku č. 21 nařízení č. (EU)2016/1628. Dokumentaci lze předkládat v papírové nebo v elektronické podobě. Vzory dokumentace výrobce a informačního dokumentu jsou uvedeny v příloze I prováděcího nařízení Komise č. (EU)2017/656. Vzory dokumentace výrobce a informačního dokumentu jsou uvedeny v příloze I prováděcího nařízení Komise č. (EU)2017/656.
EU schválení typu
EU schválení typu se vydává s neomezenou dobou platnosti. Nařízení č. (EU)2016/1628 ale v článku 30 uvádí případy, které specifikují ukončení platnosti EU schválení typu motoru. EU může v rámci mnohostranných nebo dvoustranných dohod se třetími zeměmi uznat rovnocennost mezi podmínkami a ustanoveními pro EU schvalování typu motorů, které obsahuje nařízení č. (EU)2016/1628, a postupy stanovenými mezinárodními předpisy nebo předpisy třetích zemí.
Udělená schválení typu a povinná označení, která jsou ve shodě s předpisy EHK OSN nebo s jejich změnami, pro které EU hlasovala nebo přistoupila a které jsou uvedeny v aktech v přenesené pravomoci, jsou uznávána za rovnocenná uděleným EU schválením typu a povinnému označení podle nařízení č. (EU)2016/1628. V rubrice Automobilový průmysl v podkapitole je uveden Přehled předpisů EHK OSN a odsouhlasené předpisy EU.
Vzory prohlášení o shodě jsou uvedeny v příloze II prováděcího nařízení Komise č. (EU)2017/656. Vzory prohlášení o shodě vydávané ke každému motoru podléhajícímu výjimce nebo přechdnému ustanovení podle nařízení č. (EU)2016/1628, jsou uvedeny v Dodatku 1 přílohy II prováděcího nařízení Komise č. (EU)2017/656.
Prohlášení o shodě uvádí zvláštní vlastnosti motoru a omezení, která se na motor vztahují.
Prohlášení o shodě se dodává společně s motorem nebo s nesilničním mobilním strojem, ve kterém je tento motor instalován. Prohlášení o shodě se dodává zadarmo a lze ho dodat i v elektronické podobě.
Po dobu deseti let od data výroby motoru může konečný uživatel tohoto motoru požádat výrobce o vystavení duplikátu prohlášení o shodě. Výrobce je povinen tento duplikát vydat proti zaplacení částky nepřevyšující náklady na jeho vydání.
Související předpisy
Označení (aktuální znění) |
Název |
č. (EU)2017/654 (aktuální znění) |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o technické a obecné požadavky na mezní hodnoty emisí a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích |
č. (EU)2017/655 (aktuální znění) |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu instalovaných v nesilničních mobilních strojích |
č. (EU)2017/656 (aktuální znění v pdf formátu z 28. 12. 2022) |
Prováděcí nařízení Komise, kterým se stanoví správní požadavky týkající se mezních hodnot emisí a schvalování typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628 |
č. (EU)2019/26 | Nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se doplňují právní předpisy Unie v oblasti schvalování typu s ohledem na vystoupení Spojeného království z Unie |
Nařízení č. (EU)2017/654 obsahuje celkem sedmnáct příloh, ve kterých jsou uvedeny technické a obecné požadavky na mezní hodnoty emisí a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích
číslo přílohy |
Název přílohy |
I | Požadavky týkající se jiných specifikovaných paliv, směsí paliv nebo emulzí paliv |
II | Opatření ohledně shodnosti výroby |
III | Metodika pro úpravu výsledků laboratorních zkoušek emisí, tak aby zohledňovaly faktory zhoršení |
IV | Požadavky týkající se strategie pro regulaci emisí, opatření k regulaci emisí NOx a opatření k regulaci částic |
V | Měření a zkoušky týkající se rozsahu spojeného s nesilničním zkušebním cyklem v ustáleném stavu |
VI | Podmínky, metody, postupy a přístroje pro provádění zkoušek a pro měření emisí a odběr vzorků |
VII | Metoda vyhodnocování údajů a výpočtů |
VIII | Požadavky na výkonnost a zkušební postupy pro motory duel fuel |
IX | Technické vlastnosti referenčních paliv |
X | Podrobné technické specifikace a podmínky pro dodávání motoru bez systému následného zpracování výfukových plynů |
XI | Podrobné technické specifikace a podmínky pro dočasné uvádění na trh za účelem provádění provozních zkoušek |
XII | Podrobné technické specifikace a podmínky pro motory pro zvláštní účely |
XIII | Uznávání rovnocenných schválení typu motorů |
XIV | Podrobné údaje o příslušných informacích a pokynech pro výrobce původního zařízení |
XV | Podrobné údaje o příslušných informacích a pokynech pro konečné uživatele |
XVI | Výkonnostní normy a posuzování technických zkušeben |
XVII | Vlastnosti zkušebních cyklů v ustáleném a neustáleném stavu |
Nařízení č. (EU)2017/655 stanoví podrobná opatření ohledně výběru motorů, zkušebních postupů a vykazování výsledků týkajících se monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu, instalovaných v nesilničních mobilních strojích, pomocí přenosných systémů pro měření emisí. Nařízení č. (EU)2017/655 se vztahuje na monitorování emisí plynných znečišťujících látek z těchto kategorií motorů v provozu splňujících mezní hodnoty emisí etapy V instalovaných v nesilničních mobilních strojích:
- NRE-v-5,
- NRE-v-6.
Nařízení č. (EU)2017/655 se vztahuje na výrobce motorů, nevztahuje se na výrobce původního zařízení.
Emise plynných znečišťujících látek z motorů v provozu uvedené nařízení (EU) 2016/1628 se monitorují v souladu s přílohou nařízení č. (EU)2017/655. Příloha nařízení č. (EU)2017/655 obsahuje obecné požadavky na monitorování v provozu, plán pro monitorování motorů v provozu, zkušební podmínky, metody odběru vzorku údajů, datový tok ECU, zkušební postupy a předběžné zpracování a validace údajů, výpočty, potrzující zkoušku, postupy hlášení údajů.Součástí přílohy nařízení č. (EU)2017/655 jsou dodatky obsahující upřesňující údaje, výpočty, tabulky, obrázky, příklady:
- dodatek 1 Přenosný systém pro měření emisí
- dotatek 2 Zkušební postup pro monitorování v provozu s použitím PEMS
- dodatek 3 Předběžné zpracování údajů pro výpočty emisí plynných znečišťujících látek
- dodatek 4 Algoritmus pro stanovení platných případů při monitorování v provozu
- dodatek 5 Výpočty emisí plynných znečišťujících látek
- dodatek 6 Shodnost signálu točivého momentu z ECU
- dodatek 7 Požadavky na informace datového toku ECU
- dodatek 8 Zkušební protokol o monitorování v provozu
Prováděcí nařízení Komise č. (EU)2017/656, kterým se stanoví správní požadavky týkající se mezních hodnot emisí a schvalování typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628
číslo přílohy |
Název přílohy |
I | Vzory dokumentace výrobce a informačního dokumentu |
II | Vzory prohlášení o shodě |
III | Vzory označení motorů |
IV | Vzory certifikátu EU schválení typu |
V | Systém číslování certifikátů EU schválení typu |
VI | Jednotný formát zkušebního protokolu |
VII | Formát seznamu motorů podle čl. 37 odst. 1 nařízení (EU) 2016/1628 |
VIII | Vzory a struktura dat pro výměnu údajů prostřednictvím systému IMI |
IX | Parametry pro definici typů motorů a rodin motorů a jejich provozních režimů |
X | Technické podrobnosti o opatřeních proti nedovoleným zásahům |